Projecten

2018: WHEN WILL WE EVER LEARN, liederen en gedichten uit de loopgraven

Op 11 november 2018 was het 100 jaar geleden dat ‘De Grote Oorlog’ eindigde. Aan deze herdenking besteedde Sophie’s Voice aandacht met een programma van uiteenlopende liederen en gedichten over oorlog, vluchtelingen en vrede. Tijdens onze uitvoeringen vertolkten we onder andere het Italiaanse Gorizia, tu sei maledetta, het Franse Roses de Picardie, en het Schots-Keltische An Eala Bhàn. De voorstellingen werden geregiseerd door Marijke van Es en op piano begeleid door Renske van der Burg. Met speciale dank aan onze solisten Julie Huard en Adam Thomassen voor hun prachtige vertolking van ‘La Strassbourgeoise‘ en ‘Les Feuilles Mortes’.

2015: SOPHIE’S VOICE GAAT ‘ONDERGRONDS’

Geïnspireerd door de cd Muntagna Nera van het Belgisch ensemble Grandelavoix en het ‘Jaar van de Mijnen’ bracht Sophie’s Voice in november 2015 Ondergronds op de planken.  ‘We zingen even passievol over het leed als over de trots, de strijd en de solidariteit van ondergronders wereldwijd’, aldus Pim Brackenhoff. Op het programma stonden onder meer  ‘En el pozo Maria Luisa’, ‘In the town of Springhill’ en natuurlijk Glück Auf, het lijflied van de Limburgse en Duitse mijnwerkers. De medewerking van verteller Huug van Tienhoven en regisseur Marijke van Es droeg in grote mate bij aan het succes van het programma. ‘Utrechts koor brengt koempelgevoel prima over’ schreef het Limburgs Dagblad.

2012: VERRE LIEDEREN DICHTBIJ

Voor het project Verre liederen dichtbij (heimwee en ontroering) verzamelden Sophie’s Voice liedjes bij vrienden, buren en kennissen uit andere landen die voor deze mensen een speciale betekenis hadden. Zo ontstond een zeer divers programma van liedjes uit alle windstreken. In juni 2012 werd de voorstelling gepresenteerd in de Antonius van Paduakerk in Lombok met begeleiding van Renske van der Burg op viool, Liesbeth Faber op bas en Emile de Lat op percussie. De regie-aanwijzingen waren van Jantien Koenders.

2010: WATER & VUUR

Sophie’s Voice bracht liederen uit Bretagne, Schotland, Ierland en andere oude Keltische streken onder de titel Water en Vuur omdat dit steeds terugkerende elementen zijn in de Keltische cultuur. In samenwerking met theatervormgever Sjoerd Sporken en regisseur Stefan van Wieringen werden de oude Keltische sfeer en cultuur opgeroepen die nauw verbonden zijn met de zee, de strijd, de woeste natuur, de dood en natuurlijk de liefde. Sophie’s Voice stond onder leiding van Ines Leijen en werd door Roelof Rosendal en Jelle van Herwijnen begeleid op traditionele instrumenten zoals de bodhrán en uilean pipes. De voorstellingen vond plaats in Fort Blaucapel.

2008: MISA CRIOLLA

De Misa Criolla is het bekendste werk van de Argentijnse componist Ariel Ramírez. Ze werd gecomponeerd in 1964. Sinds kort was Latijn niet meer de enige toegestane taal in de kerk en Ariel Ramírez greep deze gelegenheid aan om één van de meest baanbrekende missen ooit te schrijven. In de Misa Criolla zit niet alleen volkstaal, maar ook volksmuziek. Onder leiding van Ines Leijen en begeleid door professionele muzikanten zong Sophie’s Voice de Misa tijdens het Latijns-Amerikaans weekend in Lombok op 24 en 25 mei 2008.

2006: ARMEENS ORATORIUM

De (Sovjet-) Armeense componist Khatchatur Avedissian (1926-1996) schreef dit zevendelige oratorium in 1985 ter herdenking aan de genocide in 1915. In het werk komt het verdriet en de hoop van het Armeense volk in tekst en muziek tot uiting. Uit het zesde deel, ‘Verwachting’:

Wie heeft dit gezien?
De mensen, huizen, woonplaatsen
En moederland werden ons ontnomen.
Met sabels, vuur en dood namen de barberen alles af.
Maar onze hoop zal niet sterven
En zal elke duisternis verlichten.